Annons

Dagsutflykt i Norrbotten

Igår skrev jag om familjens lilla tågtripp till Luleå häriveckan, läs gärna HÄR. Idag ska ni få lite tips på vad man kan göra i Norrbotten så här års.

På fredagen hade vi bestämt oss för att hyra bil och ta en tur till Överkalix, Övertorneå och Finland. Så blev det också. En ganska lång biltur visade det sig.

Vi bodde på ett bra hotell vid torget i stan (Elite). De hade något slags erbjudande så vi betalade lite drygt 1000 kronor natten för oss tre, inklusive jättefin frukost. Hotellet låg nära biluthyrningen så vi körde iväg från Luleå strax efter klockan 9.

Första stoppet var Gammelstads kyrkstad, några km norr om Luleå. Gammelstad är en gammal kyrkstad från 1500-talet då det infördes kyrkplikt. Man var vid den här tiden skyldig att besöka kyrkan regelbundet. Avstånden var långa och att bygga övernattningsbodar var ett sätt att möjliggöra gudstjänstbesöken. I Gammelstad finns det över 400 stugor, vilket gör den här kyrkstaden unik i sitt slag. Gammelstads kyrkstad är också upptaget på UNESCOS världsarvslista.

Gammelstad

Kyrkstaden var jättefin att beskåda och mycket större än jag trodde. På en skylt lockade de med ett café. Vi gick dit men de öppnade inte förs klockan 11 och vi hade inte tid att vänta. Trist för det såg väldigt fint ut.

kyrkstad

Gammelstads kyrkstad

café i Gammelstad

Vi styrde kosan mot Överkalix, en resa på ca 10 mil. Fast vi missade Överkalixavfarten så det blev några mil extra då vi hamnade i Kalix innan vi förstod att vi kört för långt. Om ni åker den här sträckan så ska ni ta av där det står Kiruna (och Överkalix med mindre bokstäver). Det är rätt så vanligt när jag och sambon är ute, vi pratar så mycket att vi missar avfarter mest hela tiden:).

Efter mycket barrskog, kalhyggen och en superfin Kalix älv hamnade vi till slut i Överkalix. Jag hade hört om ett café som skulle vara lite speciellt så det fick det bli. Brännvalls heter det och är klart värt ett besök. De hade jättefina gamla stolar i galon och mycket annat fint att titta på. Jag åt en Västerbottenspaj som var god och ett wienerbröd som också var gott.

Overkalix

Brannvalls

Efter cafébesöket gick vi en sväng och såg bland annat en fantastiskt fin korvkiosk i 50-talsstil. Nästa gång får det bli en korv där. Ja så hamnade vi på en loppis, jag köpte något litet.

Sedan var det dags att åka 45 km till Övertorneå som ligger alldeles vid finska gränsen. Där tittade vi på kyrkan som var säregen och väldigt vacker. Så blev det två loppisbesök även där, jag köpte en emaljhålslev för en tjuga.

Overtornea kyrka

Strax söder om Övertorneå finns en bro över Torne älv, den körde vi över till Finland. Där tog vi vänster för vi ville upp till Polcirkeln. Det stod att det skulle vara 10 km till Polcirkeln men jag tror snarare det var 20 km, långt var det men till slut kom vi fram. Polcirkeln på finska sidan hade ett café men det skippade vi och for istället söder över till Torneå, en resa på 90 km visade det sig. Avstånden här uppe är långa, så är det bara.

Jag och Polcirkeln

Polcirkeln

Vägen gick längs med Torne älv. Solen sken och vyn var vacker. Lite smolk i bägaren att konstatera att många hus längs med vägen stod och förföll. Till slut hittade vi fram till Torneå centrum. Ett ganska tråkigt köpcentrum upptäckte vi. Det roligaste med det stället var att vi hittade en av mina kokböcker som är översatt till finska i en bokhandel. Ja sånt är lite speciellt, och sonen var med på bild och allting!  Ja så blev det fika på ett café med mycket vänliga finska kvinnor. Jag åt förstås en karelsk pirog med äggsmör. Det ska ni absolut äta om ni kommer till Finland!

min kokbok pa finska

Tornea

karelska piroger

Sedan var det bara att köra tillbaka till Luleå via Haparanda och Kalix. Biluthyraren konstaterade att vi hade kört 49 mil. En mycket trevlig dag i Norrbotten var till ända.