Annons
Annons

Min bästa hummus

Jag har kommit in i en sådan äta-mer-bönor- och-linser-period. Jag gillar verkligen bönor och linser så egentligen borde det inte vara så svårt men som med alla förändringar i livet så krävs det en viss insats att komma igång:)

Linser och bönor är supernyttiga livsmedel. De innehåller mycket fibrer, bra proteiner (speciellt bra för den som är vegetarian eller vegan) , alla b-vitaminer, järn och kalium samtidigt som de ger få kalorier. Hur många livsmedel kan mäta sig med det?

Varje gång jag äter hummus tänker jag ”så himla gott detta är, varför äter jag inte det oftare?”. Nu ska det bli ändring på det:)

Så här gör jag min hummus. Man kan förstås ha i mer olivolja men jag vill vara lite försiktig med kalorierna så för mig räcker det med 3 msk. Egentligen ska det vara vitlök i hummus, men eftersom jag vill kunna äta den till frukost har jag hoppat över det (tycker inte det är så gott med vitlök till frukost nämligen). Någon kompis har sagt mig att man kan använda turkisk yoghurt istället för tahini (sesampasta), testa gärna det om du inte hittar tahini i din mataffär.

Min bästa hummus

1 förpackning kikärter
1/2 dl tahini (leta bland det utländska)
3 msk olivolja
1/2 dl finhackad bladpersilja
1 1/2 msk pressad citron
salt

Skölj kikärterna väl i ett durkslag. Mixa kikärter, tahin och olivolja i en matberedare eller använd en stavmixer. Rör ner bladpersilja, citron och salt. Ställ hummusen kallt. Använd hummusen som pålägg eller använd den som tillbehör.

Hummus

 

LÄS OCKSÅ

(25)
(0)

Kommentera

Annons

Senaste från Allas

Laddar