Annons
Annons

10 praktiska smalmatstips!

Om man vill gå ner i vikt så är det maten man måste ändra på, energiintaget måste minskas. Det gäller att hitta matvanor och en livsstil som är hållbar på sikt, vanor som är realistiska och funkar i längden.

Annons

Många gånger kan man minska kaloriintaget utan att göra avkall på smaken.

Jag har gjort smalmatsrecept åt tidningar och egna kokböcker i över 15 år. Min erfarenhet är att man många gånger tillsätter smör och grädde i onödan utan att det faktiskt förbättrar smaken på det man lagar. Eller om man uttrycker det så här -skillnaden i smak är inte så stor att det är riktigt värt det. Vissa rätter blir till och med godare med en magrare mjölkprodukt än en fettrikare dito.

Här nedan ger jag dig mina bästa praktiska smalmatstips

Glöm inte att det är jätteviktigt att motionera. Motionerandet kommer inte att göra att du går ner en massa kilon men den motverkar hjärt- och kärlsjukdomar, stress, tjocktarmscancer och åldersdiabetes. Och den kan ge dig energi att förbättra dina kostvanor!

  1. Fibrer mättar! Fibrer är bra på många sätt. Fibrer ger inga kalorier (de bryts inte ner vid matsmältningen) men de ger en mättnadskänsla. Fiberrik mat gör alltså att det är lättare att hålla vikten. Fibrer finns i grovt bröd, gryn, flingor, bönor, linser, frukt, grönsaker och rotfrukter. Man kan också göra fiberfattig mat fiberrikare, tex kan man byta ut en del av vetemjölet i pannkakor och pajskal mot grovt dinkelmjöl eller grahamsmjöl. Man kan tillsätta sköljda kikärter till brödbaket och på så vis få ett både supergott och supernyttigt bröd!
    brod med kikarterapelsiner
  2. Pajskal brukar innehålla mycket smör eller margarin som ger många kalorier. Om du minskar fettmängden till tex 50 g och tar 3/4 dl mager kesella istället blir pajen både kalorifattigare och knaprigare! (till den mängden behövs det 3 dl mjöl och 2 msk kallt vatten).
    paj
  3. Många sockerkakor innehåller stora mängder smör eller margarin, ofta helt i onödan. Leta på ett recept med 50 g smör eller margarin istället. Det blir jättegott det också.
  4. Till midsommar och jul är det många som gör sillinläggningar med crème fraiche. Har du provat turkisk yoghurt istället? På köpet får du dessutom en fräschare och lättare smak än om du hade haft crème fraiche i. Prova!
    sill i turkisk yoghurt
  5. Apropå turkisk yoghurt så är det jättegott i pannacotta, chokladmousse och ovanpå tårta istället för den traditionella vispgrädden. Prova!
  6. Såser och röror behöver nödvändigtvis inte bestå av majonnäs eller crème fraiche. Man kan göra mycket gott på till exempel kikärter, kidneybönor och avokado. Mixa med lite olja och färska eller torkade kryddor eller annan smaksättning.
    boner
  7. I många pajrecept kan man läsa att man ska tillsätta grädde eller crème fraiche till äggstanningen. Och det låter ju festligt och gott men saken är den att ofta är det lika gott med mjölk. Ibland kan till och med grädden ge pajen en ”för fet” smak.
    paj med mjolk
  8. Tillaga så mycket du kan i ugnen! Ugnen är ett fettsnålt sätt att laga mat på. Till exempel kan du steka köttbullar i den. Till ugnsbakade grönsaker behövs det bara 1 matsked margarin, smör eller olja i ugnen. Ugnspannkaka är mycket magrare mat än pannkakor stekta i stekpannan.
    gratang med rokt lax
  9. Drick vatten till maten! Juice, sötdrycker och saft innehåller en hel del kalorier som många inte tänker på.
  10. Ät mer frukt, grönsaker och rotfrukter! Det är säkert ingen nyhet för dig men vi är många som behöver påminnas om det. Frukt och grönsaker är inte bara fiberrika, de är också vitaminrika (bland annat antioxidanter som motverkar cancer) och kalorifattiga! Grönsaker som broccoli, blomkål, squash, lök, paprika och tomat innehåller nästan inga kalorier alls! Byt gärna ut en bit av köttet och såsen mot mer grönsaker på tallriken!
    mer gronsaker!

LÄS OCKSÅ

(0)
(0)

Kommentera

Annons

Senaste från Allas

Laddar